Eğitim-Bir-Sen ve Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Kamu işvereninin güvenilirliğinin, hakem heyetinin özerkliğinin ve 4688 sayılı Kanun’un yeterliliğinin tartışmalı hâle geldiğini söyledi. Yalçın, Kamu İşveren Heyeti’nin sunduğu ikinci teklif olan yüzde 4+4 ve yüzde 3+3’ün Kamu Görevlileri Hakem Kurulu tarafından onandığını hatırlatarak, “Biz hakem kurulunda; adaletin heybetini değil, işverenin heyetini gördük. Biz hakem kurulu biliyorduk, noter çıktı. Ne işveren heyeti ne de hakem, kamu görevlilerini anlamaya çalışmadı. Biz, yazılan enflasyonu değil, yaşanan enflasyonu baz alalım dedik. Ancak 4+4 ve 3+3 oranları, zammı enflasyona verdirmek, enflasyona bağlı alım gücünün düşmesi gerçeğini görmezden gelmekti” dedi.
Ali Yalçın, Memur-Sen Genel Merkezi’nde düzenlenen basın toplantısında, hakem kurulu sürecini değerlendirdi. Hükûmetin teklifinin yetersiz, kurulun kararının ise adaletsiz olduğunu vurgulayan Yalçın, karara tepki göstererek, “Gerçekten de bu kurul ‘Kamu Görevlileri Hakem Kurulu’ olsaydı adil bir karar çıkabilirdi. Ama bu kurulu biz ‘Kamu İşvereni Hakem Kurulu’ olarak görüyoruz. Biz hakem kurulunda; adaletin heybetini değil, işverenin heyetini gördük. Hakem kurulu biliyorduk, noter çıktı. Ne işveren heyeti ne de hakem, kamu görevlilerini anlamaya çalışmadı. Biz, yazılan enflasyonu değil, yaşanan enflasyonu baz alalım dedik. Ancak 4+4 ve 3+3 oranları, zammı enflasyona verdirmek, enflasyona bağlı alım gücünün düşmesi gerçeğini görmezden gelmektir” şeklinde konuştu.
Kamu işvereni de hakem heyeti de birçok temel teklifi yok saydı
Birçok teklifin görmezden gelindiğine dikkat çeken Yalçın, şöyle devam etti: “Sözleşmelilerin kadroya geçirilmesinden 3600 ek göstergeye, yardımcı hizmetler sınıfının genel idare hizmetleri sınıfına geçirilmesinden kademe derece sınırlamasının kaldırılmasına, bayram ikramiyesinden kılık-kıyafet yasağının kaldırılmasına, gelir vergisi mağduriyetinin son bulmasından dayanışma aidatı ve toplu sözleşme ikramiyesine birçok acil çözüm bekleyen önemli teklifimiz dikkate alınmadı. Kamu İşveren Heyeti’nin teklifini, hakemin de kararını, kamu görevlilerinin emeğini değersizleştirmek olarak görüyoruz.”
Kamu İşveren Heyeti’nin kanuna aykırı hareket ettiğini kaydeden Yalçın, “Kaybı biz imzalamadık, kazanım üretecek bir teklif de zaten gelmedi. Kamu İşvereni müzakerelerde uzlaşılan konuları hakeme götürmedi. Kamu İşvereni, kanuna aykırı olarak; uzlaşılan ve uzlaşılmayan konuların ayrı ayrı tutanağa işlenmesi hükmünü çiğnedi. Uzlaşmazlık tutanağı düzenlemekten kaçındı. Yetkili 11 hizmet kolu sendikası hazır bulunmasına rağmen sendikalar uzlaşmazlık tutanağı için çağrılmadı” diye konuştu.
Uzlaşılan ve uzlaşılmayan bütün teklifleri Hakem Kurulu’na sunduklarını dile getiren Yalçın, “Kamu İşveren Heyeti, imzalanamadığı söylenen toplantı tutanağını heyete sunamadı, niçin tespit tutanağı tuttuğunu da açıklayamadı. Hakem kurulu, masada varılan uzlaşmaları yok saydı, 4. Dönem Toplu Sözleşme kazanımları dışında sadece üç yeni maddeyi onayladı. Bu üç madde hakemliğin haysiyetini kurtarmaz” ifadelerini kullandı.
Hakem heyeti adaletten şaştı, noterlik yaptı
Hakem Heyeti’nin, hükûmetin teklifini aynen kabul etmesinin kendi güvenilirliğine leke sürdüğünü belirten Yalçın, “Hakemlik kurumuna leke sürüldü. Hakem Heyeti adaletten şaştı. Hakem, Kamu İşvereni’ne adeta noterlik yaptı ve tarafgir davrandı” dedi.
4688 sayılı Kanun’la ilgili kaygı ve tespitlerimiz bir kez daha doğrulanmış oldu
4688 sayılı kanun ile ilgili daha önce yapılan eleştirileri hatırlatan Ali Yalçın, bu konudaki kaygı ve tespitlerinin bir kez daha doğrulandığını ifade ederek, şöyle konuştu: “Yıllardır kanundan kaynaklı sorunlara dikkat çekiyoruz ve kanunun düzeltilmesini istiyoruz. 200 bin işçiye 60 gün, 5 milyon 200 bin kamu görevlisine ve emeklisine 30 gün… Sorunlar acil bir değişikliği zorunlu kılıyor. Hakem Heyeti’nin hükûmet lehine olan üye dağılımı değişmelidir.”
Kamu İşvereni bazı soruların cevabını vermelidir
Kamu İşveren Heyeti’ne ve Bakana çağrıda bulunan Yalçın, Kamu İşveren Heyeti’nin bazı soruları cevaplaması gerektiğini kaydederek, “Sayın Bakan, uyuşmazlığın nedeni olarak teklifimizi yükselttiğimizi ifade etti. Yüzde 8+7 ve 6+6 zam ve 3+2 refah payı teklifini 20 puana çeken bir konfederasyon nasıl teklifi yükseltmiş oluyor” diye sordu.
Hizmet kollarının uzlaşmazlık tutanağı imzalamaya çağrılmadığını hatırlatan Yalçın, şu soruları sordu: “Neden bu konuda bir davet gelmedi? Kamu İşvereni bürokratlarının tuttuğu tutanaklara ve Bakanın da ‘her ihtimale karşı ben de tutuyorum’ dediği tutanaklara ne oldu? Uzlaşılan teklifler neden yasaya rağmen masaya gelmedi? 11 hizmet kolu sendikası genel başkanı orada hazır olduğu hâlde uzlaşmazlık tutanağı neden düzenlenmedi? Sendikalar neden çağrılmadı? Uyuşmazlıkla sonuçlandığını söyleyen Kamu İşvereni, hangi konularda ve neden uyuşmazlığın yaşandığını niçin izah etmemiştir?”